NEWSLETTER

Jesteś dzinnikarzem? Wybierz firmy z których chcesz
dostawać informacje prasową wprost na własną
skrzynke e-mail.
ZAPISZ SIĘ

WYSZUKAJ

Skuteczne zarządzanie komunikacją w firmie – jak usprawnić ten proces?

2015-06-18 15:30:22

W jaki sposób możemy usprawnić komunikację w naszej firmie? Oto kilka złotych zasad:

1.      Jasno i przejrzyście określaj swoje oczekiwania! Często w wyniku niejasności wypowiedzi lub przydzielonych zadań pojawiają się nieporozumienia. Istotne jest, aby każdy pracownik potrafił zdefiniować i rozumiał jaki jest cel i główna strategia firmy. W celu edukowania pracowników można organizować różnego rodzaju szkolenia lub spotkania grupowe. Innym sposobem na skuteczny bezpośredni kontakt z pracownikiem jest wydawanie specjalnego e-biuletynu informacyjnego, w którym informować można pracowników o zbliżających się wydarzeniach, osiągnięciach i planach. Pamiętaj, że pracownicy chcą czuć się ważnymi członkami organizacji.

2.       Bliższe kontakty - dlaczego nie? Manager powinien poznać preferencje komunikacyjne swoich podwładnych oraz dowiedzieć się co ich motywuje do pracy i w dążeniu do osiągania zamierzonych wyników. W tym celu najlepiej obserwować pracowników i wyciągać wnioski na podstawie takich informacji jak struktura wiekowa, kultura, doświadczenie zawodowe.

3.       Mowa ciała prawdę Ci powie! Tutaj niezwykle ważne jest zwrócenie uwagi na życzliwą, otwartą postawę wobec pracowników. W Tym celu powinniśmy starać się utrzymać kontakt wzrokowy, okazywać zainteresowanie oraz nauczyć się odgadywać postawy naszego rozmówcy. Umiejętność rozpoznawania stanów emocjonalnych pozwoli nam szybko reagować na ewentualnie naradzające się konflikty i nieporozumienia.

4.       Integracja to podstawa. Wystarczy jeden niezadowolony członek zespołu aby osłabić efekt synergii. Istotne jest uświadamianie pracownikom korzyści jakie wynikają z pracy grupowej. Wspólne obiady, imprezy, wyjazdy powodują, że między pracownikami tworzy się więź, która sprawia, iż praca staje się przyjemniejsza i wydajniejsza.

5.        Magiczne słowa - otwartość i dialog. Każdy pracownik chce wiedzieć, że ma wpływ na to co dzieje się w organizacji. Warto informować wcześniej pracowników na temat możliwych zmian, wdrożeń, pytać o opinię. Niezwykle istotną rolę odgrywa tutaj dialog i rezerwa czasowa na pojawiające się pytania lub nawet dyskusję. Pamiętaj, aby zawsze znaleźć czas na wysłuchanie pracownika.

6.       Narzędzia online - skuteczna pomoc .W dzisiejszych czasach kontakt face to face bywa czasem niemożliwy. Wtedy warto sięgnąć po nowe technologie. Rynek oferuje nam zróżnicowany wachlarz produktów, które pomogą nam usprawnić pracę zespołu i wymianę wiedzy między pracownikami, a wśród nich:

·         Narzędzia do zarządzania projektami online. Umożliwiają obserwowanie postępów w realizacji projektu i wskazują elementy, które nie zostały jeszcze uruchomione. Pomagają zaoszczędzić czas i przygotować raport z pracy nad projektem.

·         Portale informacyjne. Ważne jest, aby pracownicy posiadali dostęp do miejsca, z którego mogą czerpać inspiracje. Zapoznawać się z najnowszymi trendami i informacjami o branży. Wzbudzenie zainteresowania tematyką pozwoli Twoim pracownikom lepiej zaangażować się w projekt.

·         Social media lub wewnętrzny portal społecznościowy. Wymiana informacji, tworzenie wspólnoty. Każdy pracownik powinien wiedzieć co się dzieje aktualnie w firmie. W ten sposób unikniemy rozczarowań, usprawnimy komunikację, a nasi pracownicy bardziej utożsamią się z miejscem pracy.

Jeżeli chcesz rozpocząć proces usprawnienia komunikacji wewnętrznej w swojej firmie pamiętaj, aby zawsze zainicjować go wśród kadry zarządzającej. Trzeba przyjąć wspólną strategię działania i systematycznie ją realizować oraz czytelnie komunikować we wszystkich obszarach operacyjnych przedsiębiorstwa.

WSPÓŁPRACUJEMY z:

Zaufali nam: